15 iun. 2008

Sesiune de consiliere individuala si referiri.

Este un lucru dificil de explicat felul in care interactioneaza intre ele genele, mediul si alte influente, sau masura in care un anumit factor poate "influenta" o finalitate, insa fara sa o cauzeze, si felul in care intervine si credinta omului. Comentaruil de mai jos este prescurtat si ipotetic, dar se bazeaza pe viata unor persoane reale, ilustrand felul in care diversi factori influenteaza comportamentul. De mentionat ca comentariul de mai jos este doar unul dintre modurile de dezvoltare care pot conduce la gay, fiind insa un comentariu comun. in realitate, "drumul" fiecarui om catre exprimarea sexuala este individual, avand in comun cu altii anumite portiuni ale acestui drum. Discutia nostra incepe la nastere. De exmplu baiatul care poate ajunge intr-o zi sa se lupte cu orientarea sexuala de la nastere cu anumite caracteristici care sunt oarecum mai comune la gay decat la ansamblul populatiei. Unele dintre aceste trasaturi pot fi mostenite genetice, in timp ce altele pot fi cauzate de "mediul intrauterin" hormoni. Aceasta inseamna ca un tanar fara aceste trasaturi va avea mai putine sanse sa devina gay, comparativ cu cineva care le are. Iata aceste trasaturi. Daca am putea sa le identificam cu precizie, multe dintre ele ar aparea ca "daruri" si nu ca "probleme". De pilda, o fire sensibila, o inclinatie foarte creativa, un anumit simt estetic. Unele dintre ele, cum este o sensibilitate sporita, poate fi legata - sau poate fi chiar - o caracteristica fiziologica generatoare de probleme. Nimeni nu stie cu precizie care sunt aceste caracteristici mostenibile; in prezent avem numai supozitii. Daca am putea studia orientarea sexuala intr-o maniera corespunzatoare neinfluentati de agendele politice, am putea clarifica acesti factori - asa cum facem in domenii mai putin "sensibile". in orice caz, in mod clar nu exista nici o dovada ca orientarea sexuala comportamentala este mostenita. De la o varsta timpurie, anumite caracteristici posibil mostenite il fac pe baiat sa fie "diferit". El este timid si nu se simte in largul lui alaturi de semenii lui "duri". Poate este mai interesat de arta sau literatura - asta pur si simplu pentru ca este istet. insa cand mai tarziu se va gandi la copilaria lui, i se va parea dificil sa separe care anume dintre aceste diferente comportamentale provin dintr-un temperament mostenit si care provin din urmatorul factor, si anume: Din varii motive, el inregistreaza o "nepotrivire" nefericita intre ce avea nevoie si isi dorea si ceea ce i-a oferit tatal lui. Poate majoritatea vor fi de acord ca tatal sau era o fire rece si distanta: poate ca nevoile sale erau atat de unice, incat tatal sau, o fire obisnuita, nu a stiut sa gaseasca drumul catre inima fiului sau. Sau poate ca tatalui sau chiar nu i-a placut sensibilitatea fiului. in orice caz, absenta unei legaturi apropiate, calde si pozitive cu tatal sau il va face pe baiat sa se retraga intr-o anumita dezamagire, o "detasare defensiva" in scopul de a se proteja pe sine. Din pacate, aceasta distantare de tatal sau si de modelul "masculin" de care avea nevoie il face si mai putin capabil sa se relationeze cu colegii sai. Putem asemana aceasta situatie cu baiatul caruia ii moare tatal cel iubitor, dar care este mai putin vulnerabil la o viitoare orientare sexuala gay. Explicatia diferentei consta in faptul ca la baiatul pre-gay de vina este nu absenta tatalui - literal sau psihologic - ci o aparare psihologica fata de un tata in mod contant dezamagitor. De fapt, un tanar care nu-si construieste aceasta aparare datorita unei terapii timpurii, pentru ca exista o alta figura masculina in viata sa, sau datorita temperamentului e mult mai putin probabil ca acesta sa devina gay. O dinamica complementara legata de mama baiatului are si ea sanse sa joace un anumit rol. intrucat oamenii au tendinta sa se casatoreasca cu parteneri cu "nevroze omoloage", e posibil ca baiatul sa se vada implicat intr-o relatie problematica cu ambii parinti. Indiferent de motiv, cand la maturitate baiatul ajuns gay acum isi aminteste de copilarie, va afirma: "De la inceput eram diferit. Niciodata nu m-am simtit bine impreuna cu baietii de varsta mea, fiind in largul meu in preajma fetelor." Asemenea amintiri il vor face mai tarziu sa-si considere orientarea sexuala gay atat de convingatoare, ca si cum aceasta era "preprogramata" de la inceput. Desi s-a detasat "defensiv" de tatal sau, baiatul inca tanjeste in inima lui dupa caldura, dragoste si dupa o imbratisare din partea tatalui - lucruri pe care nu le-a avut sau nu le-a putut avea. La inceput, el dezvolta un atasament intens, non-sexual fata de baiatii mai mari pe care ii admira - traind intr-un fel, de la distanta, aceeasi experienta a dorintei si lipsei. Odata cu pubertatea apar si impulsurile sexuale - care in special la baieti se pot lega de orice obiect - si se combina cu o deja intensa nevoie de intimitate si caldura masculina. Baiatul incepe sa aiba accese de orientare sexuala gay. Ulterior isi va aminti: "Primele mele impulsuri sexuale erau indreptate nu catre fete, ci catre baieti. Fetele nu ma interesau deloc." La un moment dat, el cedeaza in fata profundei sale nevoi de dragoste si incepe sa se implice voluntar in experiente gay. Poate spre oroarea sa, el va constata ca aceste dorinte vechi, adanci si dureroase sunt temporar - sau pentru prima data - usurate. Desi poate resimti si un conflict intens, el nu poate tagadui ca usurarea este imensa. Aceasta senzatie temporara de confort este atat de profunda - depasind cu mult simpla placere sexuala pe care oricine o resimte si intr-o situatie mai putin incarcata - incat experienta este repetata. Oricat de mult se opune el, el se simte manat sa repete experienta. Si cu cat o face mai des, cu atat aceasta se inradacineaza mai mult si el o va repeta din nou, chiar daca deseori cu un feedback emotional tot mai mic. De asemenea, el va descoperi, la fel ca oricine altcineva, ca orgasmul sexual este un puternic mijloc de eliberare a stresului de orice fel. Angajandu-se in activitati gay, el deja a trecut una dintre cele mai critice si puternice granite ale tabu-ului sexual. Este usor de acum sa depaseasca si alte granite oarecum tabu, in special tabu-ul mai putin sever legat de promiscuitate. Activitatea sexuala devine curand principalul factor de organizare in viata sa, el dobandind incetul cu incetul deprinderea de a apela la aceste experiente in mod regulat - nu doar din cauza nevoii sale dupa iubire parinteasca, ci ca o eliberare de orice tensiune. In timp, viata lui devine tot mai stresanta. Cauza este, asa cum afirma activistii gay, lipsa de intelegere sau chiar ostilitatea din partea celorlalti. Singurii care par sa-l inteleaga cu adevarat sunt alti gay, astfel formandu-se cu acestia un si mai puternic sentiment de "comunitate". Mare parte din neliniste este cauzata pur si simplu de stilul de viata. El traieste de asemenea cu vina si rusinea pe care in mod inevitabil le resimte din cauza comporamentului sau imoral si promiscuu si pentru ca stie ca nu se poate raporta efectiv la celalalt sex, neputand avea o familie adevarata , un handicap psihologic care incearca la ora actuala sa compenseze campanile gay cu dreptul pentru casatorie, adoptie si drepturi de mostenire. Dupa ce se lupta cu aceasta vina si rusine ani de zile, baiatul acum adult ajunge sa creada - lucru de inteles - si, din cauza negarii, are nevoie sa creada, ca "nu pot sa ma schimb pentru ca starea mea este de neschimbat." Daca macar o clipa ar gandi altfel, imediat ar aparea intrebarea "Atunci de ce...?", readucand cu sine toata acea rusine si vina. Astfel, pana baiatul devine barbat, el si-a compus in minte aceasta poveste: "intotdeauna am fost diferit; mereu unul din afara. Am avut atractii fata de baieti de cand ma stiu. Prima oara m-am indragostit de un baiat, nu de o fata. Nu ma intereseaza persoanele de celalalt sex. A, am incercat - cu disperare. Dar experientele mele sexuale cu fete au fost anoste. insa prima oara cand am avut o relatie gay, m-am simtit bine. Mi se pare evident ca orientarea sexuala gay este genetica. Am incercat sa ma schimb - numai Dumnezeu stie cat de mult am incercat - dar nu am putut. Asta pentru ca asa ceva nu se poate schimba. in cele din urma, am incetat sa ma mai lupt si m-am acceptat asa cum sunt." Atitudinile sociale fata de gay vor juca si ele un rol, facandu-l pe om sa adopte, mai mult sau mai putin, o perspectiva a "innascutului si de neschimbat. Este evident ca un punct de vedere intens mediatizat, care prezinta gay ca pe ceva normal, va spori probabilitatea ca el sa adopte aceasta pozitie si inca de tanar. E insa mai putin evident - decurge din ce am discutat mai sus - ca o atitudine de ridiculizare, respingere si acuzare din partea celor din jur nu il va face sa adopte o alta pozitie decat pe ceea pe care o sinte. Daca nu renunta la dorinta de a avea o familie, barbatul poate continua sa se lupte cu "a doua sa natura". in functie de cei pe care-i intalneste, el poate ramane blocat intre condamnarea societatii si comunitatea gay, atat in institutiile seculare, cat si in cele religioase. Mesajul cel mai important de care are el nevoie este ca "vindecarea" in acest sens nu exiata deoarece nu este o boala cu o alegere pe care doar el o poate face. Daca incepe sa mearga pe calea catre vindecarea, va constata ca acest drum este lung si dificil - insa fara rezultare. Din terapia medicala el va ajunge sa inteleaga adevarata natura a dorintelor sale, ca acestea nu se refera exact la sex, si ca el nu este definit de apetitul sau sexual. in acest cadru, el va invata foarte probabil cum sa se raporteze la alti barbati pentru o tovarasie si intimitate masculina autentica, nu neaparat sexuala. Serviciul presupune oferirea de informatii despre HIV si alte ITS, informatii despre centre de testare in Cluj, preturi testari HIV/SIDA si ITS, programari pentru testare HIV si ITS, insotire, CONFIDENTIALITATE Solicitarile dumneavoastra vor fi preluate de catre Triff Petty Lazar direct la sediul BAAR sau prin telefon: 0745293975 petty@beanangel.ro 0212525620 coordonator.cluj@yahoo.com
Trimiteți un comentariu