27 iun. 2012

MOTIVAŢIA


Nevoia de distracţie şi stimulare
Motivaţia vine natural şi uşor când sportivii se simt bine. Lipsa de bucurie face ca sportul să fie un lucru plictisitor, demotivant şi poate duce la abandonarea activităţii. Sportul este mult mai plăcut dacă participanţii găsesc antrenamentele stimulative, provocatoare şi activatoare. Mulţi dintre tineri sunt motivaţi intrinsec atunci când vin  la primele antrenamente. Una din cele mai mari provocări pentru un antrenor este evitarea distrugerii motivaţiei intrinseci pentru a face sport. Mulţi antrenori cred eronat că distracţia înseamnă antrenamente uşoare, jocuri uşoare fără a ţine scorul. De fapt, antrenamentele provocatoare, pregătirea intensă şi focalizarea pe dezvoltarea abilităţilor,  pot fi experienţe  plăcute. De fapt plăcerea este maximă atunci când stimularea şi emoţia se află la nivele optimale. Nimeni nu îşi doreşte să piardă sau să aibă nereuşite, deci sentimentul succesului ar trebui realizat. Mulţi sportivi se plictisesc atunci când execută la nesfârşit deprinderi uşoare. Din această cauză antrenorii ar trebui să adapteze dificultatea sarcinilor la nivelul abilităţilor sportivilor. Antrenaţi în acest mod, sportivii se vor simţi provocaţi, dar nu copleşiţi, pentru că au nivelul abilităţilor pentru a fi la nivelul provocărilor.
Cei mai buni antrenori ştiu că satisfacerea nevoii de amuzament a sportivilor duce la creşterea motivaţiei. Antrenorii creativi găsesc modalităţi pentru a realiza dezvoltarea abilităţilor într-un mod plăcut pentru sportivi. Iată câteva sfaturi:

  • Ţineţi seama de gradul de dezvoltare ontogenetică pentru a crea o balanţă optimală între abilităţi şi provocări.
  • Faceţi antrenamentele stimulative prin activităţi variate.
  • Exersaţi procedeele fundamentale din sportul practicat făcând referire la acţiuni concrete de joc.
  • Menţineţi activi toţi jucătorii. Nu permiteţi să existe timpi morţi, aşteptări plictisitoare.
  • Asiguraţi momente distincte în antrenament când sportivii doar joacă fără a primi evaluări şi feedback-uri din partea antrenorilor.
  • Sportivii sunt de obicei sensibili la scopuri de echipă. Deşi victoria şi jocul bun pot să nu fie atât de importante ca şi identificarea cu echipa, ei vor internaliza scopurile de echipă pentru că doresc să facă parte din grup.
  • Organizaţi activităţi prin care sportivii să se cunoască mai bine şi să petreacă mai mult timp împreună. Activităţile sociale sunt modalităţi potrivite de a satisface nevoia de acceptare şi apartenenţă.
  • Includeţi activităţi de team building pentru a creşte coeziunea. Lucrând împreună pentru un scop comun  care să nu fie direct legat de sport, sportivii vor învăţa să-şi aprecieze calităţi descoperite de ei sau de membrii echipei.
  • Creaţi o atmosferă în echipă în care sportivii să simtă că joacă între ei şi nu unii împotriva altora.
  • Sportivii mai rutinaţi să fie mentori pentru cei începători.
  • Asiguraţi-vă că toţi sportivii se simt importanţi ca membrii ai echipei şi rolurile lor sunt apreciate şi valorizate.


Asigurând amuzamentul în timpul antrenamentelor veţi ajuta nu numai la motivarea sportivilor dar îi veţi ajuta să-şi dezvolte abilităţile. Dacă sportivii sunt fericiţi, ei vor fi mai motivaţi. Dacă sunt mai motivaţi, vor progresa. Odată cu progresul, se vor bucura mai mult de sport. Şi spirala ascendentă continuă.....  De multe ori sportivii care sunt motivaţi în primul rând de bucuria activităţii  sunt consideraţi de către unii antrenori a avea probleme disciplinare. Ei pot fi consideraţi neserioşi sau cu probleme de autocontrol. Unii antrenori cred că sportivii care au de comentat la deciziile antrenorilor nu sunt motivaţi. În realitate, s-ar putea ca aceşti sportivii să fie foarte motivaţi dar să nu fie de acord cu regulile şi metodele impuse.
Nevoia de acceptare şi de apartenenţă 
Poate fi obţinută atunci când sportivul simte că este acceptat de ceilalţi din echipă şi îşi găseşte locul în această structură. De fapt, mulţi tineri fac sport doar pentru că le place să fie cu prietenii lor, să fie parte din echipă, iar antrenorii  pot folosi această nevoie ca un puternic motivator. Iată câteva principii:
Trimiteți un comentariu