28 iun. 2012

Nevoia de control şi autonomie



O nevoie fundamentală a oamenilor este dezvoltarea autonomiei  mai ales la adolescenţi. Pentru a satisface această nevoie sportivii ar trebui să aibă control asupra propriilor vieţi şi să-şi determine cursul comportamental. Odată ce au ales să participe într-o activitate sportivă ei trebuie să simtă că deciziile lor sunt luate în seamă. Altfel, ei se vor simţi  sub presiune sau obligaţi să acţioneze, să gândească  sau să simtă într-un anume fel. Autonomia încurajează dorinţa de a participa, pe când lipsa ei înseamnă că trebuie să participi.
Una din cele mai bune modalităţi de a creşte motivaţia este a ajuta sportivii să-şi dezvolte responsabilitatea personală. Presiunea pentru a câştiga, incertitudinea recompenselor materiale şi necesitatea de a te conforma necondiţionat la cerinţele antrenorilor poate cauza sentimentul de control excesiv şi pierderea motivaţiei de participare. Oferiţi sportivilor dreptul de a-şi controla propria viaţă şi cultivaţi responsabilitatea pentru actele lor şi veţi reuşi să dezvoltaţi autonomia şi motivaţia promovând şi dezvoltarea lor personală. Mulţi antrenori sunt de acord că sportul ar trebuie să ajute la învăţarea responsabilităţilor dar le este dificil să pună pe sportivii în situaţii în care să demonstreze responsabilitate. Dacă  sportivilor se dă responsabilităţi nu totdeauna ei le folosesc inteligent.  Ei nu vor lua totdeauna cele mai bune decizii şi erorile pot afecta performanţa echipei. Antrenorii care simt presiunea societăţii pentru a câştiga sau cei care au o mare implicare egotică, vor retrage responsabilităţile rapid dacă sunt ameninţate şansele de câştig ale echipei. Se pot utiliza diverse strategii pentru a ajuta sportivii să dezvolte un sens de control şi responsabilitate. Atunci când este posibil, implicaţi sportivii în luarea deciziilor, oferiţi alternative şi cereţi păreri asupra acestora. Asistaţi sportivi în elaborarea propriului program de antrenament, oferindu-le  treptat tot mai multe responsabilităţi pe măsură ce vor asimila principiile antrenamentului eficient. Încurajaţii sportivii să îşi asume responsabilităţile pe care le pot asimila din punctul de vedere al maturităţii lor. Dacă sportivii eşuează  în folosirea responsabilităţilor, ajutaţi-i să înţeleagă cum să acţioneze în mod responsabil. Niciodată nu lăsaţi sportivii să acţioneze complect liber, căutaţi să le stimulaţi alegerile într-un mediu structurat.
Antrenorii care stimulează acordarea treptată a responsabilităţilor, nu sunt neapărat nişte antrenori democratici în toate aspectele. Nu toate deciziile sunt lăsate la îndemâna sportivilor – unele sunt doar în responsabilitatea antrenorului. Delegarea unor decizii spre sportivi, poate duce la formarea unei echipe disciplinate în cadrul căreia sportivii să aibă un pronunţat sens al stăpânirii de sine.
În final, pentru a veni în întâmpinarea nevoilor de control şi autonomie ale sportivilor, antrenorii ar trebuie să se asigură că participanţii se simt stăpâni pe implicarea lor în sport. Acest lucru se poare realiza prin următoarele principii:
  • Oferiţi explicaţii raţionale pentru deciziile luate.
  • Asiguraţi-vă că sportivii se simt responsabili  pentru drumul lor şi nu sunt doar marionete.
  • Solicitaţi sportivilor feedback-uri şi oferiţi alternative dacă este posibil.
  • Implicaţi sportivii în elaborarea planurilor de antrenament şi strategiilor de joc, în evaluarea antrenamentelor şi competiţiilor, dezvoltarea regulilor de echipă, alegerea sloganurilor şi misiunii echipei, alegerea căpitanului de echipă.
Trimiteți un comentariu