20 iul. 2012

Specificul socio-cultural – background-ul



            Reprezentanţii gestaltismului pot fi caracterizaţi în conformitate cu obiectivul lor fundamental preluat din mentalitatea ştiinţifică germană cunoscut sub numele Bildungsburger. Perspectiva Bildungsburger s-a dezvoltat în contextul intelectual german ca rezultat al tendinţei de a moderniza Prusia şi apoi Germania prin efortul Împăratului German care a debutat la începutul secolului al XIX-lea. Un aspect esenţial al acestei modernizări era crearea unei elite intelectuale care, în mediul universitar, să promoveze un ideal al cunoaşterii bazat pe principiile unei educaţii umaniste (Bildung). Credinţa în rolul major al elitei intelectuale germane se înrădăcinează în Romantism şi idealismul kantian conform cărora valoarea cea mai de preţ a unei societăţi este comunitatea şi idealul de unitate. Acest ideal era ameninţat de efectele industrializării asupra societăţii. Acestă poziţie a fost afirmată şi de perspectiva gestalitstă care se opunea viziunii reducţioniste asupra societăţii şi fiinţei umane (mecanicismul, darwinismul social). În consonanţă cu alte orientări culturale care au apărut în spaţiul cultural german, gestaltismul a promovat o perspectivă holistă în explicarea naturii minţii umane considerată ca parte integrantă a culturii. Psihologia Gestaltistă nu a fost doar o perspectivă teoretică ci o formă de rezistenţă a valorilor Bildungsburger împotriva schimbărilor sociale. (D. Jones, J. Elcock, 2001).
         Reacţia împotriva atomismului psihologic impus de structuralism şi asociaţionism.     Astfel, simpla asociere mecanică nu era considerată un principiu explicativ pentru formarea gândirii logice şi pentru organizarea psihicului omenesc. 
Trimiteți un comentariu