7 iul. 2012

Tematica dinamismului



Helmholtz (1821–1894) considera că organismul este un sistem energetic ale cărui mecanisme pot fi explicate în întregime pe baza principiilor fizice. Acest sistem funcţionează asemeni unui mecanism care primeşte a anumită cantitate de energie pe care o converteşte în acţiuni. Energia consumată de organism pentru a supravieţui respectă principiul conservării energiei (cantitatea de energie folosită de organism pentru a funcţiona este aceeaşi cantitate de energie pe care o primeşte în mediu). Freud a preluat acestă idee a sistemului energetic pe care o va aplica psihismului uman.  Spre deosebire de Helmholtz care avea o viziune materialistă incorporată într-un model explicativ biologic, Freud va dezvolta o perspectivă explicativă psihologică menită să explice funcţionarea psihismului uman. Astfel, influenţat de Brentano (1838–1917), unul dintre profesorii săi de la Universitatea din Viena, care considera factorii motivaţionali ca fiind foarte importanţi în determinarea proceselor mentale, Freud va folosi ca principiu fundamental în explicarea dinamismului psihic forţele motivaţionale. Pentru a identifica forţele motivaţionale de bază, Freud a folosit ideea centrală a darwinismului, şi anume că oamenii, asemeni celorlate animale sunt motivaţi mai degrabă de instincte decât de raţiune, iar cele mai puternice, pe care Freud le-a folosit în explicarea personalităţii umane, vor deveni cele sexuale şi, repectiv, cele agresive.

 Ideea conflictului
Ideea existenţei unui conflict între partea raţională şi iraţională a fiinţei noastre a fost formulată de Nietzsche (1844–1900). În ultimii ani cercetările asupra corespondenţei lui Freud au scos la iveală, în ciuda faptului că în anumite circumstanţe Freud nega că ar fi citit lucrări scrise de Nietzsche, influenţa pe care acesta a avut-o asupra gândirii lui Freud. Pe lângă ideea conflictului care caracterizează relaţia dintre raţional-iraţional se mai regăsesc şi alte concepte care au devenit ulterior constructe fundamentale ale paradigmei psihanalitice: sublimarea, represia. (S.Greer, 2002)
Trimiteți un comentariu