3 aug. 2012

SAM



Sam este student în primul an. El este muncitor, prietenos şi  uşor de convins, un tip de persoană despre care oamenii spun că este “un tip de treabă” Sam provine dintr-o familie de clasă medie şi părinţii lui au fost întotdeauna iubitori şi suportivi. Ei i-au insuflat dorinţa de a munci din greu pentru a avea success în viaţă. Ambii părinţi lucrează (contabil tata; designer de interioare mama). Adesea îi spuneau” Tu ai abilitatea de a reuşi şi noi ştim că aşa va fi”.  Sam a muncit din greu pentru a ajunge student (era atent la notele pe care le obţinea şi lupta pentru note mari) şi considera că este bine pregătit pentru a face faţă încercărilor. A fost admis la o facultate bine cotată (prima lui opţiune) într-un oraş situat departe de orăşelul în care s-a născut.  La început a avut dificultăţi în a se adapta la situaţia de a fi departe de casă dar a început să-şi facă prieteni. La jumătatea anului universitar a consatat dezamăgit că rezultatele la examene nu au fost atât de bune pe cât se aştepta. La începutul primului semestru şi-a dat seama că volumul de muncă este mai mare decât se aştepta şi a început să se îngrijoreze privitor la reuşitele sale. Apoi a început să devină anxios în ceea ce priveşte testele scrise iar pe măsură ce semestrul se apropia de sfârşit a început să se simtă copleşit de volumul de muncă.  Dar în loc să muncească intens a început să procrastineze (procrastinare- amânarea rezolvării sarcinilor sau a problemelor). Astfel, el amâna studiul şi să rezolvarea temelor în ultima clipă, preferând în schimb să socializeze cu prietenii (Nigel şi Rajiv), să se joace pe calculator şi să se uite la TV. Aceste activităţi îi plăceau dar totuşi Sam se gândea că ar trebui să muncească şi asta îl făcea să se simtă vinovat. În aceeaşi perioadă a întâlnit-o pe Vanessa. Petrecea mult timp gândindu-se dacă aceasta ar putea să devină iubita lui în viitorul apropiat. Dar îi era teamă să o întrebe dacă vrea să se întâlnească cu el întrebându-se mereu: Dacă va spune nu? Se gândea că Vanessa este o tânără independentă cu o dorinţă puternică de a face carieră şi se temea că ea l-ar putea considera o persoană prea tradiţională pentru gustul ei. Străduindu-se intens nopţile dinaintea examenelor, Sam a reuşit să treacă de primul semestru dar era atât de epuizat încât în săptămâna de vacanţă dintre semestre a zăcut în pat doborât de o răceală. Acum la debutul celui de-al doilea semestru Sam este şi mai anxios: volumul de muncă nu pare să fie mai mic şi numai gândindu-se la asta simţea cum i se strânge stomacul.  La scurt timp, a început să  procrastineze, să se simtă vinovat şi să se întrebe dacă este capabil să reuşească la facultate. Va avea oare curajul să vorbească cu Vanessa înainte ca aceasta să îşi găsească pe altcineva? Ţinând cont de ceea ce ştim despre Sam şi despre comportamentele actuale cum putem înţelege situaţia în care este acum?

Rezvolvare
Probleme lui Sam analizate din perspectivă behavioristă
Folosind condiţionarea clasică şi operantă putem analiza situaţia lui Sam din perspectivă behavioristă. Din situaţia descrisă reiese că Sam se confruntă cu următoarele probleme: frica de testele scrise, frica de a-i cere Vanessei o întânire, procrastinarea 
Trimiteți un comentariu