15 oct. 2012

Publicul privit ca reper terminologic




   In ansamblu sunt in foarma buna, cu toate ca sunt putin mai agresiv nu am uitat ca: vorba dulce mult aduce. Lipsa unei calduri sufletesti ma face sa renunt la pretentiile mele putin mai mult exagerate, si sunt mai tandru cu cei din jurul meu. Am evitat azi sa fiu in defensiva si mi-am lasat inima sa sburde si totul sa fie minunat.


Dacă ar fi să rezumăm notele specifice ale subiectului colectiv implicat în articularea opiniei
publice, s-ar impune să retinem că publicul:
— formează o populatie preocupată de o anumită problemă;
— nu este omogen; există mai multe publicuri, iar subiectii pot apartine simultan mai multor
publicuri;
— obiectul social care este focalizat de un public poate fi deopotrivă un eveniment, o
personalitate, o idee, un scenariu imaginar;
— se grupează după criterii diverse (sociale, economice, demografice, politice,
confesioanle), elementul catalizator reprezentîndu-l interesul comun;

— un obiect social specific creează un public specific, ce depăseste stratificarea criterială
rigidă (de exemplu, scenariul imaginar al „Paradisului interbelic“ care construieste curente de opinie foarte nuantate, deseori contradictorii, chiar în interiorul aceleiasi categorii politice, dar si adînceste clivajele dintre „democrati“ si „comunistii-conservatori“).
— în conditiile globalizării, transgresează determinările geografice sau ariile culturale.
Astfel, publicul Internet se redistribuie în alte subpublicuri interesate de teme foarte diverse,
precum chat-urile tematice, focalizate pe un număr practic nesfîrsit de subiecte;
— are o istorie recentă: dacă G. Le Bon avertizase că secolul nostru deschide o „eră a
multimilor“, dominată de afectivitatea, sugestibilitatea, irationalitatea si gregaritatea acestora, G.
Tarde a anticipat faptul că multimea va ceda teren publicului, înteles ca o „formatie
spiritualizată“, ce va inaugura o adevărată „eră a publicurilor“, privite ca „grupuri sociale ale
viitorului“ (apud Buzărnescu, 1997).
Astăzi, îndeosebi prin intermediul comunicării de masă, multimea s-a articulat sub forma
unor publicuri, care reprezintă o entitate mai complexă a structurii sociale .

Trimiteți un comentariu