19 oct. 2012

Tipologia publicurilor




    In mare parte stiu cand cineva nu este onest cu mine, in special atunci cand cineva incearca sa se dea bine pe langa mine. Apreciaz complimentele sincere, venite din suflet, si le taxez la sange pe cele de complezenta, care au in spate scopuri ascunse. Desi, in functie de context, pot fi prietenos cu cei care imi fac complimente de complezenta, nu ii voi considera niciodata prieteni in adevaratul sens al cuvantului. De altfel, nu am decat 1-2 prieteni adevarati. Restul sunt doar simpli amici.

Pentru toate categoriile pe care le vom clasifica înfătisăm criteriul diferentiator si rezultatul
discriminării:


Exprimarea socială

Public latent, în care opinia publică este înmagazinată în adevărate rezervoare de
memorie colectivă, regăsindu-se mai ales în regimuri totalitare, care inhibă exprimarea
liberă a opiniilor. Public manifest, în care opinia publică se exprimă deschis.


Compozitia mesajului indus

Predominant omogene, caracterizate prin unitate si stabilitate din punctul de vedere al
structurării opiniilor; proprii societătilor închise (Popper,1957/1993) ;
Predominant eterogene, caracterizate prin diversitate si mobilitate din punctul de
vedere al structurării opiniilor; caracteristice societătilor deschise.

Activism

Public participativ, pentru care informatia socială receptată impune o conduită
„ofensivă” si un mesaj convergent sau divergent cu interesele sale;
Public „martor”, ca urmează o conduită „defensivă”, producînd un mesaj indiferent
(dar prezent) din punctul de vedere al intereselor sale;
Public „mineral”, care rămîne impenetrabil la mesaj, dar formează o entitate stabilă, cu
o constiintă de sine activă; mesajul fiind total disociat de interesele grupului si de
universul său de semnificatii valide (de exemplu reactia „tăranului” la teme precum
„tehnologia informatiei” ori „muzica house”).


Gradul de coerentă organizatională

Public institutionalizat, în cadrul organizatiilor formale (precum publicul care generează
un curent de opinie în Universitate);
Publicul de masă, în organizatii informale (bunăoară publicul iubitor de Sandra Brown).

Gradul de structurare

Publicuri concentrate, caracterizate printr-un grad mare de permanentă; opiniile
articulate sunt alcătuite dintr-un mesaj-nucleu polarizat (de exemplu puterea si opozitia
formează concentrări discursive în jurul unor probleme precum proprietatea funciară,
restituirile caselor nationalizate, problema minoritătilor)
Publicuri dispersate sau ocazionale, la care mesajele sunt reunite într-un amalgam
incoerent.

Gradul de difuziune

-Publicul local (precum cel format din cei ce formează audienta TV Analog);
-Publicul regional (TV Timisoara);
-Publicul national (TVR 1);
-Publicul continental (Euronews);
-Publicul mondial (CNN, BBC World Service)









Trimiteți un comentariu