20 sept. 2013

Invidia


Invidia este o emotie mascata si, tocmai de aceea, periculoasa. De obicei, noua nu ne place sa aratam ce simtim, atunci cand simțim invidie. Ne mascam emota cat putem de mult, incercand sa parem persoane generoase si fericite pentru realizarile celorlalti. Cine nu se regasește în aceste lucruri să arunce primul piatra. De aici vin si comentariile rautacioase la adresa altora chiar daca nu sunt cunoscuti suficient de bine. Invidia depresiva se manifesta cand suferinta cauzata de fericirea altuia si este insotita de ganduri depresive gen „niciodata nu o sa am parte de ce are el/ea...”. Din punctul meu de vedere invidia este o emotie deosebit de periculoasa, in sensul ca da nastere unor ganduri negative, avand repercursiuni dintre cele mai profunde asupra comportamentului.

  1. Invidia      admirativa – „merita, a muncit mult pentru a ajunge aici” spun și ma gandesc ca as putea ajunge si eu in acelasi loc, iar pentru asta încerc sa-mi canalizez toate fortele. 

2. Invidia      depresiva – ma gandesc că „niciodata  nu o sa am parte de așa ceva”, iar eu devin din ce în ce mai deprimat.      Emoțiile ma sugruma și ma tintuiesc în locul în care sunt, fara putinta de a evolua.

 3. Invidia      ostila – „nu-l suport”, „este  incapabil sa…”, „este slab pregatit pentru…” sunt singurele cuvinte  ce-mi vin în minte si în gura atunci cand vorbesc despre celalalt. Devin      brusc agresiv, iar asta îmi dauneaza.


Invidia, ca ura ce mocneste, devine o adevarata actiune de denigrare a semenului, prin tot felul de defaimari, calomnii, intrigi, incat iritarea poate ajunge pana la paroxism, spre a degenera in crima, cum a fost cazul lui Cain si Abel, a fratilor lui Iosif, a lui Saul si David, a fariseilor si saducheilor impotriva Mantuitorului, etc. 

Invidia este sentimentul, instinctul primar, ce ne macina pe fiecare dintre noi, la un moment dat in viata, mai mult sau mai putin. Dupa parerea mea, invidia poate fi atat distructiva, cat si constructiva, insa este predominant distructiva. Invidia este un sentiment constructiv atunci cand tu esti stapanul ei, iar ea are puterea de a te ambitiona sa reusesti in viata, fara a-ti calca principiile, fara a-i face pe cei din jurul tau sa sufere, insa asta e prea rar intalnita.

Invidia dauneaza grav sanatatii psihice, iar asta te poate imbatrani mai repede, si poti suferi de inima :) .
Trimiteți un comentariu